سیم پیچی الکتروموتور

سیم پیچی الکتروموتور و انواع سیم پیچها :

نکات مهم سیم پیچی الکتروموتور :

1: مراقب باشد پلاک روی جعبه الکتروموتورباشید تا اسیب نبیند یا گم نشود زیرا تمام اطلاعات مهم الکتروموتور روی ان ثبت شده و در صورت نبودن این اطلاعات کار تعمیر الکتروموتور مشکل می شود و فقط یک استاد با تجربه می تواند ( استاد محمود اعتدالی ) این الکتروموتورها تعمیر کند .

2: سیم پیچی الکتروموتورباید داری عایق بندی مناسب باشد یعنی همگام سیم پیچی الکتروموتور از کاغذ نسوز مخصوص سیم پیچی استفاده کرد.

( استفاده از فیلم های رادیولوژی صحیح نیست زیرا با بالا رفتن دمای الکتروموتور فیلم های رادیولوژی به سرعت ذوب شوده و الکتروموتور می سوزد )  

3: سیم پیچی داخل چسب مخصوص کاملا غوطه ور شده باشد تا چسب تمام روزنه های سیم پیچی را پرکند تا هیچگونه اتصالی بین سیم پیچی باقی نماند.

4: پس از سیم پیچی شدت جریان موتور ( امپر) متناسب با دور الکتروموتور بوده و دقیقا مطابق پلاک روی الکتروموتور باشد. 

5: در صورت سوختن الکتروموتور ان را نزد تعمیرگاه مورد اعتماد وبا سابقه برده چون در صورت کم کردن قطر سیم  و یا تعداد دور کلاف سیم پیچ و یا تنظیم نبودن محل استاتور داخل روتور , الکتروموتور دارای قدرت لازم نبوده و در زمان کوتاهی دو مرتبه  الکتروموتور مشکل پیدا می کند .

6: الکتروموتور تک فاز باید در موقع استارت سریع عمل نماید و در صورت تکان شدید خوردن موتور در لحظه استارت کلید قطع و وصل کمکی یا متحرک ان مشکل دارد وباید نسبت به رفع ان اقدام کرد.

7 :  سیم پیچی الکتروموتور حتما باید از مس باشد و نباید از سیم الومینیم استفاده کنیم .

سیم پیچی الکتروموتور
سیم پیچی الکتروموتور در اصفهان 09140282957

8: کیفیت و جنس سیم مس و روکش لاکی ان بر طول مدت عمر الکتروموتور بسیار تاثیر دارد.

9 : برای الکتروموتورسه فاز پر قدرت بهتر است از درایور استفاده نمود . 

( درایور چیست؟

درایو یا کنورتور فرکانس و یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتورهای Ac (موتورهای سه فاز ) استفاده می گردد. درایوها وظیفه “کنترل دور موتور” را بر عهده دارند.

درایوها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند.

تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه های صنعتی ، در کاربردهای زیادی منجر به صرفه جوئی انرژی هم می گردد.

علاوه بر آن درایوها جریان راه اندازی کشیده شده از شبکه را به میزان زیادی کاهش می دهند. بطوریکه این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است.

درایوها می توانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده استارت و استپ نمایند. زمان استارت و استپ را میتوان بدقت تنظیم نمود.

این زمانها می توانند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانائی درایو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهای مکانیکی در کوپلینگها و سایر ادوات دوار می گردد.

به علت اینکه کنترل کننده ها توان راه اندازی موتور را ندارند برای به حرکت در آوردن موتور از یک مدار راه انداز جداگانه به نام درایور استفاده می شود. این مدار به ازای اطلاعاتی که از کنترل کنند دریافت می کند می تواند ولتاژ مورد نیاز موتور را تامین کند.)

electric-motor-control
سیم پیچی انواع الکتروموتور در اصفهان 09140282957

 

سیم پیچ ها در كل به دو شكل هستند .

نواری ، كه غیر قابل تعمیر میباشند یا به صورت طبقه طبقه می باشند كه به آنها دیسكی هم گفته می شود و قابل تعمیر ميباشند .سیم پیچی الکتروموتور ها اكثرا از جنس مس یا آلومینیم ميباشد سیم پیچی الکتروموتوركوچك را معمولاً روی قرقره می پیچند در اصل بیشترین درصد اشكالات سیم پیچی الکتروموتور در این قسمت مي باشد که در صورت عدم دقت لازم لاک سیم اسیب می بیند و باعث سوختن دوباره الکتروموتور می شود .

سیم های به كار برده شده در الکتروموتورها ، بسته به قدرت آنها تغییر می كنند براي مثال در الکتروموتور قدرتهای پایین و متوسط از سیم های با سطح مقطع كوچك و گرد استفاده مي شود .

موتور کولر جزء موتورهای تکفازی است که تقریبا اکثرا با ساختار آن آشنایی دارند. این موتور دو سرعته است : دور کند و دور تند.

چرا موتورهای كولر زیاد می سوزه علتش چیست ؟

1: مقدار سيم مصرف شده – مس یک فلز گرانقیمت هست . گرانیِ مس باعث شده سازندگانِ موتورهای الکتریکی و کسانی که موتورهای الکتربکی رو سیم پیچی میکنند ( تعمیر ) سعی کنند تا حد امکان از سیم کمتری استفاده کنند که باعث کوتاه شدنِ مدار سیم پیچ و داغ شدنِ سیم پیچها و همچنین بالا رفتن مقدار مصرف برق موتور میشه .

* 😀 قبل از اينكه  الکتروموتور كولر را براي سیم پیچی ببريد با ترازو وزن ان را بگيريد .نبايد بعد سیم پیچی وزن ان كم شود .

2: جنس سيم و لاك – استفاده از سیمهای لاکی با کیفیتِ پائین که نمیتونه حرارتِ زیاد رو تحمل کنه و لاک می سوزه و باعث اتصال کوتاه و سوختن سیم پیچ میشه .یعنی کوتاهی سیم پیچ باعث گرم شدنِ زیاد سیمها میشه و بی کیفیتی لاکِ عایق هم مشكل را بيشتر مي كند و درنتیجه موتور میسوزه .

3: نوسانِ برق موقع قطع و وصل برق و يا ضعيف شدن برق هم یک عامل دیگه هست که باز هم به مقدار سیم و کیفیت لاک ربط داره .نوسان ولتاژ باعث آمپر كشیدن بیش از حد موتور و در نتیجه افزایش درجه حرارت و نیز افت توان موتور را به طور فزاینده افزایش می یابد .
4: بلبرينگي نبودن الکتروموتور كولر ها و بي كيفيت جنس بوشن ها ( بهتر است قبل از اينكه بوشنها خراب شود و روتور و استاتور با هم درگير شود والکتروموتور اسيب ببيند با بلبرينگي نمودن الکترو موتور كولر ها اين مشكل را براي هميشه برطرف كرد)

5: اگر پمپِ کولر آبی از کار بیافته یا آب کولر قطع بشه موتور کولر آبی به علتِ کار کردنِ در فضایِ گرم میسوزه . ولي اگر طول سیم پیچ مناسب باشه و کیفیت لاکِ عایق هم خوب باشه نباید سیم پیچ بیش از حد گرم بشه و بسوزه .

6: روانکاری -به طور عمده موتورها باید به صورت دوره ای روانكاری گردند .عدم روانكاری به موقع باعث افزایش اصطكاك  و اسیب دیدگی می گردد  .

در 90 درصد موتورهی کولرابی به جای بلبریگ بوشن برنجی کار شده که بایستی هر سال در ابتدا و انتهای مدت استفاده این بوشن ها  روغنکاری شود. و همینطور پمپ اب کولر نیز باید هر سال در ابتدا و انتهای مدت استفاده روغنکاری شود

7: تمیز کاریآلودگی و خاك گرفتگی از طریق جذب به عایقهای موتور نفوذ پیدا میكند و این باعث می شود كه روغن روانكاری آلوده شده و موجب آسیب دیدگی یاتاقانها گردد. 

8 : ارتعاشافزایش قابل توجه و یا تغییر ارتعاش موتور به منزله وجود مشكل در یاتاقان ،عدم تعادل بار ، خم شدن ، كوپلینك نامناسب و یا نوسان برق می باشد .

كشش تسمه و عدم توازن می تواند قدرت مصرفی برق را بالا برده و باعث كاهش طول عمر موتور گردد . 

9: مقداری هم به مرغوبیت هسته آهنی و عایق بندی بین ورقه های فلزی ان بستگي دارد. اهن موتورها و ترانس ها الیاژ بخصوصی دارند. این نوع اهن ها بايد سیلیس زیادتری نسبت به اهن معمولی داشته باشند.

10 : اگر الکتروموتور كولر از كار افتاد نبايد فكر كنيد حتما الکتروموتور سوخته است بلكه در اكثر مواقع با سرويس الکتروموتور مشكل حل مي شود

11: بهتر است  كولر را با دور تند روشن كنيد تا طول عمر الکتروموتور كولر بيشتر شود. 

اگر الکترو موتور كولر به درستي سيم پيچ شود به راحتي 15 سال كار ميكند

نحوه ی قرار گرفتن سیم پیچی الکتروموتور

 

blank
سیم پیچی انواع الکتروموتور در اصفهان 09140282957

معمولاً در الکتروموتورها قدرت ، ابتدا سیم پیچ ثانویه یا فشار ضعیف پیچیده می شود و سپس سیم پیچ اولیه یا فشار قوی پیچیده می شود .

این كار به خاطر این است كه در صورت اتصالی ، سیم پیچ فشار قوی از هسته و اتصال به بدنه دور بماند و همچنین از بالا رفتن شدت میدان میان سیم پیچ اولیه و هسته جلوگیری شود .

نحوه ی اتصال سیم پیچ ها در الکتروموتورهای سه فاز بسته به شریط بارگیری الکتروموتور ، اتصال سیم پیچ ها را تعیین می كنند .

انواع اتصالات به شرح زیر می باشند :

1- اتصال ستاره – ستاره (Y-y)
2- اتصال ستاره – مثلث (Y-d)
3- اتصال مثلث – ستاره (D-y)
4- اتصال مثلث – مثلث (D-d)
5- ستاره – زیكزاك (Y-z)
در میان اتصالات بالا فقط از یكی از آنها نمی توان در سیستم توزیع استفاده كرد . و آن هم اتصال ستاره – ستاره می باشد .

در این اتصال ، در صورتی كه الکتروموتور به صورت نا متقارن زیر بار رود الکتروموتور می سوزد .

علت این امر این است كه ، هنگامی كه از یك فاز به یك الکتروموتور ستاره – ستاره جریان بیشتری كشیده شود در هسته شار بیشتری تولید می شود و هسته فوراً اشباع می شود و باعث گرم كردن بیش از حد می شود.

از سوی دیگر هم برگشت این جریان از دو بازوی دیگر این الکتروموتور می باشد و بر بازوهای دیگر هم تأثیر می گذارد .

در چنین مواردی سع می شود در اولیه از اتصال مثلث استفاده شود .

و در مواردی كه استفاده از اتصال مثلث غیر ممكن باشد از اتصال زیكزاك در ثانویه ی آن الکتروموتور استفاده می شود تا بر روی دو بازوی الکتروموتور در صورت نامتقارن بودن توزیع شود .

الکتروموتور چيست ؟Squirrel-motor

الکتروموتور، نوعی ماشین الکتریکی است که الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند.

عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته‌است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند.

اکثر الکتروموتور ها توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما الکتروموتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند.

ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال می‌شود.

در یک موتور استوانه‌ای، چرخانه (روتور) به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین از محور چرخانه به چرخانه اعمال می‌شود، می‌گردد.
اغلب الکتروموتور ها دوار هستنند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) چرخانه یا روتور و بخش ثابت ایستانه یا استاتور خوانده می‌شود.

موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده‌است. گر چه این قاب اغلب آرمیچر خوانده می‌شود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده می‌شود.

در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می‌شود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می‌شود. با توجه به طراحی ماشین، هر کدام از بخش‌های چرخانه یا ایستانه می‌توانند به عنوان آرمیچر باشند.

 

http://fayzabad.blogfa.com/

http://www.abyaran.com/

http://www.parsiandrive.com/

سیم پیچی الکتروموتور در اصفهان سیم پیچی الکتروموتور اصفهان سیم پیچی الکتروموتور در اصفهان سیم پیچی الکتروموتور اصفهان سیم پیچی الکتروموتور نمایندگی پمپ پنتاکس اصفهان نمایندگی پمپ پنتاکس اصفهان نمایندگی پمپ پنتاکس Pentax اصفهان نمایندگی پمپ پنتاکس اصفهانPentax اصفهاننمایندگی پمپ لوارا  اصفهان Lowara  نمایندگی پمپ لوارا  اصفهان  نمایندگی پمپ اصفهان نمایندگی پمپ اصفهان سیم پیچی موتور  اصفهانسیم پیچی الکتروموتور تک فاز اصفهان سیم پیچی الکتروموتور سه فاز در اصفهان سیم پیچی الکتروموتور کولر شهر اصفهان سیم پیچی الکتروموتور سنگین اصفهان سیم پیچی الکتروموتورهای صنعتی اصفهان سيم پيچي موتور كولر اصفهان سیم پیچی الکتروموتور كولر اصفهان سیم پیچی الکتروموتور كولر  ابي اصفهان

blank