لوله کشی ساختمان با اتصال لوله‌های پنج لايه

لوله کشی ساختمان با اتصال لوله‌های پنج لايه

اتصالات لوله‌های پنج لايه به دو روش کوپلی (مهره ماسوره) و پرسی نصب می‌شوند.
Image0469

روش اول : آسان‌ترین راه است که با لوازم کاملاً ابتدایی قابل نصب مي شود . ابتدا لوله را با قیچی یا گردبر به اندازه لازم بریده. سپس به وسیله ابزار کالیبر داخل لوله را کمی گشاد کرده و با استفاده از تیغه‌های در انتهای کالیبر با حرکت چرخشی دیواره داخلی لوله را به صورت کونیک در آورید.

انجام این کار بسیار مهم است چون دیواره لوله قبل از کالیبر زدن برنده است و ممکن است اورینگ لاستیکی اتصال را در زمان نصب پاره کند و این می‌تواند باعث آب بندی نادرست و نشتی آب شود.

در آخر بعد از کالیبر زدن اول مهره اتصال را از لوله پنج لایه رد کرده سپس حلقه مخصوص را به سر لوله پنج لایه وارد کنید. حال لوله پنج لایه را وارده اتصال کرده و با یک آچار تخت و با آچارفرانسه مهره محکم کنید.

روش دوم :

روش دوم هم بسیار آسان است با این تفاوت که این روش نیاز به ابزار مخصوص دارد. اتصالات پرسی به علت نداشتن مهره سبک‌تر در نتیجه ارزان‌تر می‌باشند.

روش نصب اتصالات پرسی پنج لایه مانند اتصالات کوپلی باید حتماً قبل از نصب، لوله پنج لایه کالیبر شود.

سپس لوله پنج لایه را وارد اتصال پرسی کرده برای اطمینان از اینکه لوله پنج لایه به طور کامل وارد حلقه استیلی شده است از سوراخی که در انتهای حلقه استیلی است می‌توان استفاده کرد.

بعد با استفاده از دستگاه پرس برقی (هیدرولیکی) یا پرس دستی حلقه استیلی پرس می‌شود.

لوله کشی ساختمانارتباط بین سیستم لوله­ کشی پنج لایه و سیستم لوله کشی فلزی

جهت ارتباط بین مهره ماسوره پنج لایه با رزوه مقابل، لازم است تک اورینگ ماسوره داخل پخ ۴۵ درجه اتصال قرار گیرد. به علت اینکه اتصالات فلزی فاقد چنین شرایطی هستند لذا مجاز به ارتباط مستقیم مهره ماسوره پنج لایه و رزوه اتصالات سیستم های فلزی نمی باشیم و حتماً باید از اقلامی مانند مغزی و تبدیلها بعنوان واسطه مهره ماسوره پنج لایه ورزوه سیستمهای فلزی استفاده نماییم.

مراقبت از لوله های دفن نشده در زمستان

از جمله وظایف مجری در هنگام اجرای سیستم لوله ­کشی در فصل سرما مراقبت از لوله­ های پنج لایه پوشانده نشده در مصالح در مقابل یخ‌زدگی و ترکیدگی احتمالی است لذا مجری موظف است پس از اجرای سیستم لوله­ کشی و انجام تست، آب کل سیستم را تخلیه نماید و یا جهت انجام تست از آب نمک با غلظت معین استفاده شود تا در صورتیکه آب در قسمت هایی از لوله باقی ماند امکان یخ‌زدگی آن کمتر شود. لازم به ذکر است هنگام نصب تجهیزات و شیرآلات آب نمک مذکور از سیستم خارج گردد.

برای ساخت محلول آب نمک باید از نسبت وزنی استفاده کنید. بطور مثال: برای ساخت محلول ۲۳% باید ۲۳۰ گرم نمک را در یک لیتر آب حل کنید.

با توجه به اینکه فشار آب داخل سیستم گرمایش و سرمایش از کف پایین است، می‌توان برای تست از هوا با فشار ۸ بار نیز استفاده نمود. قابل ذکر است این تست فقط برای سیستم گرمایش و سرمایش از کف اجرا می‌گردد.

مراقبت از لوله ها ي پنج لایه در مقابل مصالح ساختمانیلوله کشی اب ساختمان اصفهان

نظر به اینکه در زمان اجرای لوله­ کشی ساختمان، سایر عملیات ساختمانی نیز انجام می­ شود، رعایت نکات زیر الزامی است:

الف ـ رول لوله پنج لایه مستقیماً روی کف ساختمان در حال ساخت قرار نگیرد و با قرار دادن کارتن یا مقوا در زیر آن لوله از آسیب احتمالی محافظت شود.

ب ـ مسیر لوله­ کشی از وجود مصالح مختلف ساختمانی از جمله پوکه­ های نوک تیز پاک گردد.

ج ـ پس از اجرای هر مسیر لوله­ کشی و تست و تأیید مهندس ناظر، مسیر لوله مذکور با استفاده از ملات سبک پوشانده شود تا از آسیب احتمالی مصون گردد.

عدم استفاده ار اورینگهای متفرقه

با توجه به اینکه طراحی اورینگ اتصالات پنج لایه به گونه­ای است که توان عملکرد بلند مدت را در سیستمهای گرمایشی دارد لذا در صورت مفقود شدن اورینگ اتصالات مختلف، مجری مجاز به استفاده از اورینگهای مشابه یا متفرقه نمی ­باشد و موظف است اورینگ را از نمایندگی شرکت پنج لایه تهیه و روی اتصال نصب نماید.

مراقبت از لوله هاي پنج لایه در مقابل نور مستقیم خورشید

طبق استاندارد، لوله­ های پنج لایه در زمان تولید، نگهداری، حمل و نقل و بهره برداری نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند. لذا در عملیات لوله­ کشی در فضاهای رو باز محافظت از لوله ­های پنج لایه با استفاده از یک پوشش عایق در مقابل نور خورشید ضروری است.

عدم اعمال وزن اضافی به لوله های پنج لایه نصب شده

به عنوان یک اصل کلی، به هیچ وجه مجاز به اعمال وزن اضافی روی لوله­ های پنج لایه نصب شده سیستم لوله ­کشی پنج لایه نمی ­باشیم. لذا قرار گرفتن وزن شیر آلات بهداشتی، وزن شیرهای اصلی و فرعی واحدها، وزن کلکتورها و… روی لوله ­هاي پنج لایه به هیچ وجه مجاز نمی­ باشد و در این موارد باید از صفحات نصب مخصوص جهت تحمل وزن سایر تجهیزات استفاده کرد.

مراقبت از فوم لوله در مقابل نور مستقیم خورشید

مجریان باید دقت نمایند که فوم XPE نباید برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرد لذا در موارد اجتناب ناپذیر باید از عایق مناسب در مقابل نور خورشید برای محافظت از فوم استفاده کرد.

انتخاب مسیر صحیح از سقف کاذب به سیستم بهداشتی

در صورت لوله­ کشی در سقف کاذب، هنگام ورود لوله پنج لایه از سقف کاذب به سیستمهای بهداشتی باید محل تقاطع دو دیوار به عنوان مسیر عمودی انتخاب گردد چرا که هیچ احتمالی برای نصب وسایل رفاهی یا تزیینی در کنج دیوار وجود ندارد و در صورت نصب وسایل مذکور در سایر موقعیتهای دیوار آسیبی به لوله­ های پنج لایه دفن شده در کنج دیوار وارد نمی­ شود.

عدم انتخاب مسیر افقی روی دیوار در سیستم تو کار

به عنوان یک اصل کلی، به هیچ وجه مجاز به انتخاب مسیر افقی روی دیوار در سیستم لوله­ کشی تو کار پنج لایه نمی ­باشیم لذا لوله­ هاي پنج لایه باید مسیرهای افقی را در کف طی کرده و دقیقاً از زیر موقعیت شیر آلات ساختمانی وارد اتصالات نصب شده در دیوار کردند.

 ارتباط بین لوله پنج لایه و آبگرمکن

مطابق استاندارد اتصال مستقیم لوله پنج لایه به خروجی آبگرمکن(دیواری و ایستاده) مجاز نمی­ باشد. بنابراین لازم است ۷/۴۵ سانتیمتر (۱۸ اینچ) لوله فلزی استاندارد به خروجی آبگرمکن متصل کرده و لوله پنج لایه را به انتهای لوله فلزی وصل نمود. قابل ذکر است در صورت استفاده از پکیج‌های جدید کندانسینگ دیگر نیازی به استفاده از لوله فلزی نمی‌باشد زیرا در طراحی اولیه این پکیج‌ها این مقدار از لوله در خود پکیج قرار داده شده است.

تست سیستم های لوله کشی  پنج لایه

تست سیستم لوله کشی پنج لایه یکی از موارد مهم پس از نصب کامل است تا شما از صحت ارتباط لوله ها و اتصالات اطمینان حاصل نمایید.

با توجه به ساختار لوله های پنج لایه و رفتار انها در مقابل شرایط تست و تاثیراتی که اختلاف دمای محیط و اب ممکن است روی نتایج تست داشته باشد انجام تست فشار مطابق شرایط اعلامی اطمینان شما را نسبت به انجام صحیح نصب کامل سیستم لوله کشی دوچندان می نماید .

لوله کشی اب ساختمان اصفهاننکات قابل توجه قبل از تست لوله کشی ساختمان :

از فشار سنجی استفاده کنید که فشار MAX آن حداقل bar ۱/۰ باشد. فشار سنج را در پایین­ترین نقطه سیستم لوله کشی نصب نمایید.

برای اتصال پمپ تست به سیستم لوله­ کشی از شیر قطع و وصل استفاده شود تا پس از رسیدن فشار به مقدار مورد نظر پمپ از مدار جدا گردد.

دقت نمایید آب مورد مصرف با محیط هم دما باشند (از آب سرد در فصل تابستان یا از آب گرم در فصل زمستان استفاده نکنید و سعی نمایید محیط در زمان تست حتی المقدور در شرایط ثابت دمایی باقی بماند).

آماده سازی آبگیری لوله کشی ساختمان : 

از محکم بودن تمامی اتصالات دنده ای و پرسی و بسته بودن سایر در پوشها اطمینان حاصل نمایید.

سیستم را با آب تمیز کاملاً پر نمایید.

هوای سیستم را کاملاً تخلیه نمایید.

تست مقدماتی لوله کشی ساختمان :

الف) فشار سیستم را به ۱۵ bar برسانید ( ۵/۱ برابر حداکثر فشار کارکرد سیستم) و ۳۰ دقیقه صبر کنید اگر پس از این مدت افت فشار کمتر از ۶/۰ bar باشد و هیچگونه نشتی مشاهده نگردد این مرحله مورد تأیید است.

ب) پس از تأیید مرحله الف به سیستم ۱۰ دقیقه استراحت دهید و مجدداً فشار سیستم را به bar ۱۵ برسانید و ۳۰ دقیقه صبر کنید اگر پس از این مدت افت فشار کمتر از ۶/۰ bar باشد و هیچگونه نشتی مشاهده نگردد این مرحله مورد تأیید است.

تعمير لوله کشی اب– تست نهایی لوله کشی ساختمان :

بلافاصله پس از تأیید تست مقدماتی و قبل از اینکه سیستم امکان استراحت پیدا کند فشار را مجدداً به bar ۱۵ برسانید. اگر پس از ۲ ساعت افت فشار کمتر از ۲/۰ bar باشد و هیچگونه نشتی در سیستم مشاهده نگردد تست نهایی مورد تأیید است.

نکات قابل توجه پس از تست لوله کشی ساختمان :
در طول مدت تست سیستم مورد بازدید قرار گیرد تا عدم وجود نشتی در سیستم اطمینان حاصل گردد. بلافاصله پس از انجام تست روی کلیه لوله­ها با استفاده از ملات سبک پوشانده شود تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری گردد. در فصل سرما پس از تست با تخلیه آب مدار از یخ زدگی آب درون سیستم جلوگیری نمایید. در صورت تغییر در سیستم لوله­کشی باید تست مجدداً انجام گیرد.

http://ww.bargozideha.com

لوله کشی اب ساختمان اصفهان لوله کشی آب سرد و گرم اصفهان لوله کشی فاضلاب ساختمان اصفهان تعمير لوله کشی اب اصفهان خدمات لوله کشی اصفهان لوله کشی آب اصفهان لوله کشی اب ساختمان اصفهان لوله کشی فاضلاب ساختمان اصفهان لوله کشی ساختمان اصفهان

blank