نشت آب در تجهیزات بهداشتی ساختمان

در این نوشته به نکاتی چند درباره پيدا كردن نشت آب در تجهیزات بهداشتی ساختمان می پردازیم :

1) کولر آبی ؛

بررسی هرماه یک بار شيلنگ های آبرساني کولر و همچنین نحوه عملکرد شناور آن می‌‌تواند از بسیاری از موارد نشت آب جلوگیری نماید.

2) تعمیر شیرهای اب قدیمی ؛

واشر مغزی شیرهای آب گرم در مجاورت با گرمای حاصل از آب گرم و باز و بسته شدن مرتب به مرور زمان صدمه دیده و همین باعث چکه کردن آب می‌‌شود. در صورت مشاهده  چکه کردن آب بايستي واشر ان را تعویض کرده و یا اگر چکه کردن ناشی از مشکل  در ساختمان شیر است، آن را شیر را تعویض کنید.

نکته: اگر شیر آب  هنگام شب شروع به چکه کردن نماید و برای تعمیر آن و یا تعویض واشر ابزار مورد نیاز را در دسترس ندارید، لازم نیستید تا صبح به خاطر صدای آزاردهنده چکه های آب بیخواب شوید .

فقط لازم است طنابی را به دهانه علم شیر گره زده و ادامه آن را بر روی سطح کاسه روشویی قرار دهید به این ترتیب شما مسیری برای انتقال قطرات آبی که از شیر خارج‌شده به داخل چاه ایجاد کرده‌اید.

البته بهتر است سطل بزرگی در داخل دستشویی قرار داده و انتهای طناب را درون آن قرار دهید. به این شکل قطرات آب به جای فاضلاب در ظرف جمع شده و برای کارهای همچون آبیاری گیاهان استفاده خواهد بود.

3) تعمیر شیرهای اب اهرمی ؛

مغزی این شیرها بر اثر ورود ذرات سنگ و یا رسوبات مختلف اسیب می بیند و لازم است که مغزی ان تعویض شود.

4) تعمیر سیفون توالت ؛

خراب‌بودن فلاش تانک‌ توالت یا سیفون توالت فرنگی و یا فلوتر توالت فرنگی می‌تواند مقدار زیادی نشت آب دهد.فلوتر توالت فرنگی

این خرابی و در نتیجه انتقال آب از مخزن  فلاش تانک‌ توالت یا توالت فرنگی به چاه ممکن است آنقدر مستمر و بدون صدا باشد که شما متوجه نشوید و مدت زمان زیادی ادامه یابد.

لذا در صورتی که به مصرف بیش از حد آب در قبض مربوط مشکوک شدید، سیفون توالت فرنگی و فلوتر ان یا فلاش تانک‌ توالت را نیز بررسی نماید.

برای امتحان  می‌توانید در آب داخل مخزن آنها چند قطره جوهر ریخته و در واقع آب داخل آن را رنگی نماید . حال در صورت وجود هرگونه نشتی در کارکرد شناور و اجزای دیگر و در نتیجه انتقال آب به داخل چاه، مسیر آب رنگی روان به صورت خطی بر روی سطح کاسه مشخص خواهد شد.و البته این کار نیاز به بازدید چندین ساعته دارد.

فلاش تانک فرنگی بلای جان آب شهری است چون در صورت نشتی اصلا نشان نمی دهد و مدام آب به داخل چاه می فرستد .

از آنجایی که تنظیم صحیح آن سخت است و تازه اگر هم درست تنظیم شده باشد ، بعد از دو سه سال خراب می شود – به همین دلیل به اکثر خانه هایی که مراجعه می کنیم فلاش تانک فرنگی شان خراب است و نشتی فلاش تانک باعث افت فشار پمپ و روشن خاموش شدن آن میشود .

برای پیدا کردن اينكه آب شیرین کن و یا دستشویی فرنگی خراب است باید شیر فلکه ورودی آب شیرین کن و فلاش تانک دستشویی فرنگی تمام واحد ها را ببندید و سپس یک به یک آنها را باز کنید تا وسیله خراب را پیدا کنید .

برای تست ، شیر فلکه آب داخل واحد را باز کنید و شیر فلکه آب شیرین کن و شیر فلاش تانک فرنگی را ببندید تا مطمئن شوید نشتی در سیستم وجود ندارد

▪ نکته:  معمولاً حجم مخزن فلاش تانک‌ توالتها به خصوص در توالت‌های معمولی زیادتر از حد نیاز برای تخلیه میباشد و به این شکل مقدار بسیار زیادی آب با هر بار استفاده وارد فضای کاسه توالت شده و سپس تخلیه می‌‌شود، یافتن روشی برای کم‌کردن این میزان اب مفید می باشد.

برای این منظور می توان پرکن فلاش تانک را تنظیم کرد و یا می‌‌توانید مقداری از فضای داخل مخزن سیفون را با جسم دیگری پر کنید و در واقع امکان پر شدن مقدار آب کمتری را در مخزن فلاش تانک‌ توالت ایجاد نماید.مثلا می‌‌توانید یک شیشه نوشابه را از آب پر کرده و به حالت خوابیده در کف مخزن جای دهید، به این شکل آب داخل مخزن کمتر می‌‌شود.فلاش تانک‌ توالت

5) استفاده صحیح از ماشین های لباسشویی و ظرفشویی؛

هرگز ماشین ظرفشویی و لباسشویی را با حجم كم لباس و یا ظرف چرک روشن نکنید .

بجز آينكه  دستگاه برای کاهش مصرف آب دارای دکمه‌ای مخصوص نصف ظرفیت و یا مانند آن باشد.

زیرا در حالت عادی حتی اگر قطعه‌ای ظرف و یا تکه‌ای لباس نیز برای شست‌وشو در ماشین قرار داده باشید، دستگاه با توجه به برنامه تنظیم شده همان میزان آبی را که برای شست‌وشوی ظرفیت کامل نیاز است، مصرف می‌‌کند.

6) کاربرد تجهیزات و شیرهای مخصوص؛

مهندسان آب و فاضلاب به منظور کاهش مصرف آب اقدام به تولید و عرضه تجهیزات مخصوص کرده‌اند که با به کارگیری آنها در شیرها، می‌‌توان از میزان خروج با فشار زیاد آب جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر اینها نصب شیرهای همراه با چشمی ‌‌الکترونیک و همچنین شیرهای تایمردار نیز از جمله راهکارهای بسیار مهم در امر صرفه جویی آب به حساب می‌‌آیند.

7) نشتی اب تصفیه کن اب

دستگاههای تصفیه اب منزل اگر دچار مشکل شود می تواند اب زیادی را هدر دهد بدون اینکه صاحب خانه متوجه شود.براي متوجه شدن اين مطلب بايستي همه ي شيرها را بسته و كنتراب را بررسي كنيد . در صورتي كه كنتراب شماره بيندازد احتمال دارد كه  تصفیه کن اب خراب باشد.

منبع: روزنامه اطلاعات

تعمیرات لوله کشی در اصفهان تعمیرات لوله کشی ساختمان در اصفهان تعمیرات نشتی اب در اصفهان نشت یابی ساختمان اصفهان تعمیرات لوله کشی اب اصفهان لوله کشی اب و فاضلاب ساختمان در اصفهان لوله کشی اب اصفهان نشت یاب در اصفهان تعمیرات لوله کشی در اصفهان تعمیرات لوله کشی ساختمان در اصفهان تعمیرات نشتی اب در اصفهان نشت یابی ساختمان اصفهان تعمیرات لوله کشی اب اصفهان لوله کشی اب و فاضلاب ساختمان در اصفهان لوله کشی اب اصفهان نشت یاب در اصفهان نشت یابی لوله های آب و فاضلاب

فهرست مطالب

blank